Poolspelsdag med många plus för framtida utveckling
2023-01-28 20:04

Poolspelsdagen i Fritsla gav många plus för framtida utvecklingsprocesser.

Det var åter matcher på schemat då Fristad GoIFs pojkar 2013 tog sig an svårspelade Sandareds IBS och hemmalaget Fritsla IF i Kungabergshallen, lördag 28/1.

Sandared IBS som alltid spelar tufft är innebandyskickliga och skjuter bra ”på allt som rör sig” fick denna gång en rejäl ”läxa” av de grönklädda grabbarna.
Fristad GoIF spelade stundtals riktigt fin innebandy och man passade runt bollen och rullade ut motståndet under många stunder av matchen och vann definitivt possessionspelet.

Backcheckingspelet och ansvarstagandet var också stort och det var ett positivt och bra peppande snack som infann sig på bänken hela matchen igenom.

För den som tappade räkningen eller hört ngt resultat från matchen så kan vi nämna att det slutade med seger 12-6 och inget annat, något som faktiskt hade kunnat varit ännu större.

Men vi stirrar oss inte blinda på ngt resultat utan precis det spel vi talat om som vi ville visa upp , och vår rörelse och vårt spel med fokus på positioner och passningar , var bländande.
Det radades också upp bra med målchanser hela matchen igenom.

Mot Fritsla IF blev det sedan en jakt på poäng hela matchen igenom.
De orangeklädda hemmalaget tog en snabb ledning och var otroligt effektiva på sina chanser.
Fristad GoIF hade klart mest lägen (tränare Micael , Coach M, räknade till hela 38 ”hellägen” som man inte gjorde mål på) och mest bollinnehav men motståndet satte nästan alla de lägen man fick i början. Starkt av Fritsla IF, med ngr riktigt fina avslut som ska applåderas!

Lite frustration infann sig också på bänken när Fritsla IF fortsatte sin målskörd i den andra perioden , och gick upp i en klar ledning innan perioden var över.
Hos ngr av de grönklädda började då det visa sig att humöret sinade en del.
Detta fick man försöka ändra på vid bänken i paus och i tredje och sista perioden hade man bestämt sig för att jaga ikapp.

Tredje perioden var Fristad GoIF klart bästa laget på planen, men fortfarande smet skotten strax utanför mål.
Hugo sprang som aldrig förr, Tage bröt bollar, Nicolas hittade fina avslut, Milo tog försvarsansvar, Alexis radade upp mållägen och Theodore tog fina offensiva raider.
Målvakten Alfred började i sin tur också storspela mellan stolparna och räddade nu de lägen som hemmalaget skapade och då fick också gröna laget till slut utdelning.

Nicolas Waltonen reducerade och nu hade jakten mot poäng startat.
Med ca 2 minuter kvar reducerar man ännu en gång och pressar sedan i massor.
Forwarden Alexis skapar massa fina chanser och oroade motståndets målvakt och försvaret hela tiden och det ”luktade verkligen mål” till slut.

Med 58 sekunder kvar sätter man ytterligare ett mål och matchen är nu kvitterad!

Något man kanske inte trodde efter de första 2 spelade tolvminutarna.
Men något som killarna var väl värda!

I slutet var man också nära att avgöra men idag fick man nöja sig med oavgjort då bollen inte riktigt ville in.

Men många bra saker att ta med sig in mot framtida utveckling fanns det under dagens matchspel.