Sååå Jaaaaa … och seger med 6-3
2022-03-23 07:15

En härlig vändning och seger , med 6-3, spelades in på HJ kontot, vårslutspelet, under sena tisdagskvällen, 22/3.
Detta i ett högljutt Fristadhallen, där även "The Green Wall" infunnit sig i sin hörna för att supporta Fristad GoIF HJ i dagens match.

Ett tufft motstånd var det som stod på andra sidan planen detta då serieledande IBK Vänersborg var på besök.

Slutspelet spelas som en serie där de 7 bästa herrjuniorlagen , från norra och södra serien i vårt distrikt gör upp om de åtråvärda platserna och medaljerna.

Att det fanns heta känslor mellan lagen kändes redan innan matchstart och det fortsatte även en del på planen och under matchen.

Bortalaget var faktiskt spelmässigt starkare i början och Fristad GoIF, som rullade på 3 hela femmor, hade problem att få grepp om bortalagets höga energi samt en mycket bra Liam Borg i motståndarburen.

Vi inleder direkt att nämna att IBK Vänersborgsmålvakten faktiskt stod för inte mindre än hela 29 (!!) räddningar i matchen, något som man bara måste hylla lite extra!

0-2 på tavlan en bit in i första perioden, men inte på något sätt orättvist då IBK Vänersborg skapade fina lägen och tryckte dit 2 fina mål.
Skottstatistiken 10-10 efter spelade 20 minuter vittnar ändå om en jämnhet i avslut på kasse men där bortalaget var klart effektivas.

Lite snack i paus om bortalagets inspelsytor och hur man skulle kunna vinna mer boll samt straffa sitt motstånd var det som gällde.

Fristad GoIF gick sedan ut och skapade lägen men IBK Vänersborg var starka i sitt försvarsspel samtidigt som deras målvakt fortsatte att spika igen.

Reduceringen föll ändå till slut, i ett PP (spel 5-4) i 16:e spelminuten av andra perioden.
1-2 genom Theo Gustavsson, assisterad av Albin Grönlund.

Tyvärr så slarvas det strax efter i hemmalaget och man bjuder på en målchans som duktiga rödklädda Olle Gustavsson förvaltar väl, fint framspelad av passningsskickliga Gustav Johansson.

I detta skede går Fristad GoIF ner på 2 femmor i slutet av perioden, skapar samt etablerar ett bra tryck , och sätter också reduceringen 2-3 innan slutsignalen för andra perioden ljuder.

Inför tredje perioden så förändrar man en del taktiska delar, byter position och plats på några spelare , som då specifikt också får möta några av bortalagets spelare, samt går igenom vad man vill stänga ner för ytor för bortalaget.

Man går också igenom vikten av avslut från olika vinklar, låga skott samt lite andra olika spelsituationer.

Detta ger effekt , samtidigt som man också får energi från ett klarat boxplay.

Först kvitterar man till 3-3 och sedan via 2 ytterligare snabba mål så tar man också rättvist i detta skede ledningen med först 4-3 och sedan också 5-3.

Att man totalt även tar 18 avslut på en period är också otroligt bra.

Faktiskt bäst skottmässigt under en period på hela säsongen.

Men även om 4 mål sitter på dessa skott så räddar även IBK Vänersborgs målvakt hela 14 avslut. Så det skall nämnas att man nog borde satt ytterligare något mer mål.
Men bortalagets burväktare var som sagt magnifikt bra.

Även Fristad GoIFs målvakt , Erik Christoffersson, står för ett fantastiskt bra målvaktsspel, och även han skall berömmas.  Erik nollar faktiskt IBK Vänersborg i den sista perioden, och räddar samtliga 9 avslut på mål! Booommmm på den!

Vid Albin Abrahamssons ledningsmål 5-3 så tar bortalaget TO (Time Out) , detta för att försöka få ordning på sitt tidigare välstrukturerade och fina spel (det får vi faktiskt berömma motståndet för att de hade inledningsvis).

Fristad GoIF pratar då ihop sig också men bestämmer samtidigt för att försöka få motståndarna från Vänersborg att tappa lite av de fokuset igen som man kanske samlat på sig under sin Time Out.

Detta gör man via att man sitter kvar samlade vid sin bänk, väntar till motståndarna gått ut och ställt upp och när domarna då säger till så tar man Time Out också. Och då är man redan samlade medan IBK Vänersborg får gå tillbaka till sin bänk och försöka få ihop det igen samt säga något nytt och klokt.

Könslan är att det ger mental effekt och i stället för att få ett tryck från Vänersborg så sätter Albin Grönlund 6-3 , assisterad av Alexander Töth, och på så vis mer eller mindre punkterar man matchen.

Härlig vinst, riktigt rent ut sagt extra j***a härlig vinst!

Där vi utan tvekan gärna ropar lite SÅÅÅÅÅÅ JJJAAAAAAA!

Vi vill dock rikta ett tack till Vänersborgskillarna för en riktig härlig kamp och hoppas så klart att deras kille som olyckligtvis drog på sig en skada snabbt återhämtar sig , och att han är fit for fight inom kort igen.

Också en extra hyllning till bortalagets målvakt Liam Borg , vilken vi nämnt tidigare, för en riktigt bra målvaktsinsats samt offensivt spelskickliga Olle Gustavsson.

I hemmalaget Fristad GoIF koras Theo Gustavsson till player of the game men även centrarna Hugo Stridh och Alexander Töth skall berömmas för sina bollvinnande och uppofrande spel.

Men viktigt är också att hela laget får beröm för sättet man agerar med "laget i fokus" i slutet på matchen och hur man står bakom och höjer varandra, kryddat med positivitet.

Fristad GoIF - IBK Vänersborg 6-3

Periodsiffror: 0-2, 2-1, 4-0

Skottstatistiken: 35-28 (10-10, 7-9, 18-9)

BlueGreen Stars:

3 Stjärnor ⭐️ ⭐️⭐️: Theo Gustavsson