Värderingsspelet & taktiska låsningarna gav seger
2021-11-22 21:29

Fristad GoIF/ Rydboholms SK JAS HJ tog en fin trepoängare mot Mölndals IBF under söndagskvällen 21/11.

Man visste att Mölndal hade flera starka spelare och det var mycket fokus i hemmalaget på noggrannheten samt värderingsspelet.

Taktiskt så trodde man sig på förhand ha en kunskap om hur man skulle agera i olika ytor för att försvåra för bortalaget, något som fungerade väl under matchen.

Tydligheten i att göra det jobb som krävdes och att anta sig den rollen som man behövde ha accepterades av hemmalagets JAS killar och detta var en del i att man efter slutsignalen stolt kunde konstatera att seger med 5-0 var ett faktum.

JAS Serien:

Fristad GoIF/Rydboholms SK-Mölndals IBF 5-0

Matchens inledning blev ett litet ställningskrig där lagen kände mycket på varandra och även om det radades upp lite chanser så var det inte någon period som den stora skaran av publik jublade åt.

Hemmalagets målvakt Erik C stod ändå för några bra räddningar och det gjorde likaså bortalagets målvakt, och detta gjorde att det var 0-0 på matchtavlan efter spelade 20 min.

Inför andra perioden fick hemmalaget en trygghet taktiskt i hur man ville sätta värderingsspelet och vilka ytor man ville bevaka.

Detta i samverkan med att alla spelare, ja verkligen alla, gjorde att andra perioden kunde vinnas komfortabelt med 3-0.

Detta efter att backen Rasmus Digerud öppnat upp målskyttet med en brutal slägga från mittplan.

Det sa bara booommm och så small det i nättaket, och 1-0 tickade upp på matchtavlan.

En av planens giganter stod sedan för 2-0 målet, detta då Albin Abrahamsson snyggt tryckte dit bollen otagbart för en för dagen riktigt grym Mölndalsmålvakt mellan stolparna.

3-0 spelade sedan samme Abrahamsson fram till , detta då Sebastian Josefsson stod för avslutet och mål 3.

En andra period som ska nämnas var mycket bra från Fristad GoIF / Rydboholms SK och man gjorde en grym period med täckta skott, låsta ytor, bollbrytningar och massa egna bra avslut.

Avslut som tyvärr oftast en otroligt duktig bortalagsmålvakt stod i vägen för gång på gång.

Skottstatistiken förkunnar också den goda andra perioden, 13-2 till de vitdressade hemmalagets killar.

Sista perioden drog igång med en ledning 3-0 på matchtavlan och spelaren med nummer 11 på ryggen fortsatte att vara ”giganternas gigant” på planen.

”Brutalbra” är en bra beskrivning, visst så tappas det någon boll här och var men oj vad bra Albin Grönlund var en kväll som denna.

Utan tvekan också den spelare på planen som hade mest bollinnehav alla kategorier.

Albin får mycket att se så enkelt ut och är en som just nu lyfter rejält i sitt spel och visar vägen i mångt och mycket.

Perioden är en där det byts lite chanser om vartannat men där hemmalaget är mest effektiva och sätter ytterligare 2 mål.

Liam Lindén "trollar sig” snyggt fram på vänstersidan, tar avslut, målvakten räddar dock, men Liam är sedan snabb och volleyslår på backhand in sin egen retur som betydde 4-0.

Avslutar detta ”kalas” gör tidigare även nämnda Albin Abrahamsson som i den 17:e spelminuten punkterar matchen med sitt 5-0 mål, snyggt assisterad av Albin Grönlund.

Hemmalagets målvakt Erik Christoffersson prisas av sekretariatet som matchens bästa spelare, och visst ska man höjas lite extra när man håller nollan och står för fina 16 räddningar.

Men vi ska hylla alla i laget en dag och match som denna.

Laget och teamet i fokus och en för alla , alla för varandra beskriver verkligen detta team denna söndagskväll.

BlueGreen Stars:

3 Stjärnor: ⭐️⭐️⭐️

Erik Christoffersson/ Albin Grönlund

2 Stjärnor:       ⭐️⭐️

Albin Abrahamsson

1 Stjärna:               ⭐️

Edvin Berglund / Hugo Stridh

Vi hyllar också resten av laget och ser alla en kväll som denna som blågröna stjärnor.