Coach M: Tankar under Coronaperioden
Coach M: Tankar under Coronaperioden

Lördag 28/11 , 2020
Casa Del Theodore

Filmklipp & bilder: ”Ett smakprov hur det ser ut med individuella träningen unden denna period finns på Facebook på vår så kallade FanPagesida.

***

Visst är det otroligt trist och tråkigt under denna så kallade Coronaperiod, och att man inte får vara i hall måste ju näst intill ge abstinens hos många.
Detta så väl spelare som ledare, familj och supportrar.

Man kan ju undra vad allt detta ska ta vägen,  för visst är det så att ju längre tid det kommer att ta innan man får kliva på för träning och matchspel i hall igen så kommer viljan och glöden att slockna mer och mer just nu.
Någonstans är det ju så att sporten man älskar handlar ju ändå faktiskt mest om får vara just i hall med klubba i handen och boll på golvet.

Men JAS HJ utvecklingsgruppen krigar vidare med träningen ”på hemmaplan”.

Träningar stängs ner, seriematcher skjuts upp, turneringar ställs in och gruppträning (även om det är i mindre grupper) stoppas även utomhus.
Det gör att man måste finna andra alternativ till träning och hålla igång, något som vi försöker jobba hårt med i JAS HJ utvecklingsgruppen både inom Atleten och inom den individuell tekniska delen.

Som tränare och huvudansvarig för träningen av just Röd Akademi JAS HJ födda framförallt 2003, men även med flera 2002 och 2004, så är det faktiskt min skyldighet att se till att spelarna har moment att genomföra, övningar att jobba med och tekniska klubbteknikövningar (som man kan göra på hemmaplan) som gör att man bibehåller den tekniska grundtekniken med mera på ett bra sätt.

Så med hjälp utav att vi plockat fram olika specialträningsscheman riktat till varje spelare där vi skapat övningar och några specialmoment till spelarna så kan samtliga träna på det som man just själv behöver under denna period, och individuellt runt där man bor eller i hemmet.
Något som känns väldigt väldigt viktigt.

Hur mycket man krigar på där ute måste sedan man som spelare till viss del själv vara beredd att anförtro sin tillit till.
Även om flera moment kräver ”kontrollant” i form av målsman.

Att peppa sig själv och förstå vikten och viktigheten och fortsätta jobba på och slita på det sätt som just nu gruppen får göra betyder mycket när man sedan får ”kliva på” på allvar igen.

Många får säkert i sina olika lag och klubbar där ute även träningsschema att följa, eller förtroende i att träna själv.
Men tror inte alltid då att man får in specialrelaterade delar som faktiskt riktar sig till just det som man själv som spelare behöver arbeta lite extra med.

Alla är vi ju olika spelartyper inom innebandy och då är det ju extra viktigt att man får lite övningar riktat till en själv som spelare.
Och vad man behöver arbeta med just nu.

Det är detta jag i alla fall försökt bygga upp till var och en och nu kan man jobba extra på sin träning på hemmaplan, även om jag samtidigt förstår att det är aningen trist ibland.

Visst har det tagit tid att skapa olika träningsscheman, övningar som är specialinriktade samt också tekniska övningar.
Men det är väl värt tiden det tagit för jag vet också vad merparten av dessa killar i denna grupp vill i framtiden, så kan man stötta med ”verktyg” så är det bara kul att få göra det.

Samtidigt måste jag nu under de tuffa veckorna 48 och 49 säga att de liveträningsdelar vi kör , och även de klipp som skickas eller lämnas in av målsman/”kontrollant” , imponerar på mig hur spelarna verkligen förstått innebörden av sin träning.
Det är med andra ord härligt att se inställningen till individuell träning under coronaperioden.

Att få stötta upp och visa att man också som ledare engagerar sig även i tider som dessa är viktigt, och det är vi faktiskt ”skyldiga våra spelare”.
Vi ska ju på något sätt vara ”vägledande” och sätta nivån för utveckling, målinriktning och att få spelarna att fortsätta jobba, träna och utvecklas.
Även om det inte blir på det ”normala sättet” i hallen.

Extra imponerad blir jag också av att kunna följa dessa spelare live eller via klipp och se hur de träningsövningar de fått som schema och tips genomförs på ett så bra och verkligen maxat sätt.

Så det är verkligen ingen grupp som ligger på latsidan, denna utvecklingsgrupp.
Och det är ett privilegium att få jobba med dessa killar.
Är ju på många sätt då också även utvecklande för en själv som ledare.

Gäller också att man behöver förstå att man inte kan prata om segrar, vinster, topplaceringar eller utvecklingsmål om man sedan inte är beredd på att lägga ner tiden och energin som krävs för att uppnå det.

Något som jag tyvärr tror en del där ute i vårt avlånga land ”fuskar med”.
Men då har man ju inte alls heller fattat vad det handlar om och då blir i alla fall jag faktiskt fundersam till vad man egentligen vill uppnå.

Så det är skönt att se att denna grupp på ett bra sätt på många håll faktiskt sätter utvecklingsprofilen och förstår både viktigheten i så väl vilja, inställning som energi och målmedvetenhet.
Det sprider energi i hela gruppen!

Måste i all denna text också berömma er föräldrar som engagerar er i era barns träningar (speciellt i dessa tider) och den idrott de håller på med, alla på olika sätt.
Har en stark känsla av att vi tillsammans fortsätter att höja utvecklingskurvan , detta trots dessa urtråkiga ”coronatider”.

Och även grymt jobbat under höstdelen med kakförsäljningen, bingolottförsäljning och allt runt om som vi gjort med denna grupp.

Alla som dragit ett last , på olika sätt, är väl vörda en applåd och jag önska er alla ett stort välmående och en vidare bra höst och vinter där ute ... Wherever you are.

/Coach M