Coach M: Tankar direkt efter match, DEL II

2020.10.04
Viskaforshallen

Fristad/Rydboholms SK JAS Utv. - Jönköping IK 1-4

Då har man fått landa lite hemma nu efter matchen.
Slängt in nya matchstället i tvättmaskinen, fått i sig litet kvällsmål samt lagt sig till ro i sängen.
Och då så klart dragit igång tankarna kring vår match igen.
Ibland är det bra att reflektera lite längre tid också och kanske inte ”hiva ur sig” tankarna direkt.
Motståndet Jönköping IK är alltid ett topplag i JAS från säsong till säsong och har alltid höga mål med vad man vill och hur långt man vill nå.
Innebandyfesten och jaga åtråvärda medaljer är ju så klart ett huvudfokus för smålandslaget där man i föreningen också har sina representationslag i SSL på både dam och herrsidan.
Vi i JAS utvecklingsgruppen Fristad GoIF/Rydboholms SK visste så klart att vi skulle få det tufft, men var samtidigt också rejält pålästa i hur vi ville agera och även mycket insatta kring hur Jönköping IK agerade i sitt spel.
Tillsammans hade vi både på en extra träning samt genom ett teoretisk pass fått ut en del förståelse för hur de offensiva delar och rörelser Jönköping IK kom att använda sig utav.

***
Är faktiskt mycket nöjd med inledningen av matchen och hur vi genomför den både i offensiva zonen och vår egen försvarszon.
Vi agerar, vi vågar kliva på och vi skapar faktisk mycket farligheter. Detta i samspel med att vi stänger ner ytor och skär av krossspassningar.

Så även om JIK tar ledningen med 1-0 i den första perioden , i spelminut 14, så tycker jag nog att vi levererar riktigt bra och det hade lik väl kunnat vart vi som gått in till pausvilan med 1-0.
Jönköpings duktiga Linus Hallin får också sätta ledningsmålet på en kontring där jag faktiskt tycker att vi borde haft frislag , eller att det borde vart avblåsning, i offensiva zonen i skedet innan spelvändningen.
Nu blir i stället den situationen avgörande för att bortalaget i stället gör 1-0 och sådant kan så klart göra mig riktigt arg, ja rent ut sagt både frustrerad och förbannad.
Men det är bara att bita ihop och jobba vidare med nästa tänk och fokus.

Andra perioden är vår klart sämsta insats idag och första 10 minuterna så går vi bort oss, slarvar mer och mer och glömmer ibland av att minimera det riskspel som måste göras mot motståndare av Jönköpings kaliber.
Det straffar sig så klart och vi får då i stället både 2-0 och 3-0 emot oss.
Nämnas skall att det från Jönköpings håll också är samme Linus Hallin som faktiskt sätter båda målen och fortsatte sin målskörd för kvällen.
Ändå ska vi trots allt se och ta med oss att vi faktiskt skapar några bra chanser framåt, spelar upp oss i slutet av perioden och får då också ordning på ytorna i försvarszonen igen.
Men visst var Jönköping det klart bättre laget i denna andra perioden och att de då också fick sätta sina mål var ju kanske inte på något sätt orättvist.

Inför tredje och sista perioden ändrar vi lite tänk i hur vi matchar formationerna samt trycker igen på vikten av att ligga rätt i ytor i vår defensiva zon, detta för att ”sno lite boll” men även täcka och stänga Jönköpings olika bollytor som de vill leverera boll in och avsluta i.
Vi startar tredje perioden riktigt bra faktiskt men tyvärr uteblir målen.
Olyckligtvis så drabbas vi utav en utvisning och då rycks vår start och möjlighet att nå poäng tyvärr sönder när Jönköping också sätter även en fjärde boll i nät, detta i powerplay denna gång.
Vi tar då vår time out och tvingas till ytterligare justeringar.
I detta skede är det alltid trist då vi precis lyft på en utav våra reserver från start i tredje , och den andra var påtänkt för inhopp strax efter.
Men på JAS-nivån så gäller ju lite andra regler och direktiv också kring hur vi jobbar, något som alla spelare i vår JAS utvecklingsgrupp ska vara väl medvetna om.

***

Inser att jag nu , återigen, dragit mig ivög textmässigt, och klockan närmar sig visst snart 01:00 och om några timmar ringer väckarklockan för att förkunna starten av en ny vecka, med nya möjligheter.
Så blir väl dags att försöka avrunda detta.

Och vi måste väl också försöka se flertalet ljusglimtar också i att förlust 4-1 mot Jönköping IK inte faktiskt är så dåligt.
Och bortalagets målvakt applåderar vi också för lite extra, strong insats.

Och lyfter gör jag som avslutning gärna fram också att det är viktigt för varje spelare som är uttagen , vikten av att förstå , att de beslut vi tar när man ska gå ner folk eller taktiska förändringar sker så gör vi det i en tro om att vi kanske kan vända en match.

Matchens Vinnarskalle mot Jönköping IK delades välförtjänt ut till: Hubert Svensson

JAS Fristad GOIF/Rydboholms SK - Jönköping IK 1-4

PERIODSIFFROR: 0-1, 0-2, 1-1
SKOTTSTATISTIKEN: 22-22 (8-6, 5-9, 9-7)