JAS: Seriepremiären är här
2020-09-25 13:34
Då var det dags för seriepremiär för föreningens JAS utvecklingslag.
En grupp som slitit och tränat som aldrig förr denna säsong.
Man startade i april månad och har fram till nu bara växt i sitt kunnande och utveckling.
Tydliga mål, strukturerande och utvecklande träningar samt en otrolig fokus och inställning.

Nu är det då dags att på allvar gå in i det tuffa gruppspelet som man hamnat i.
En grupp som är otroligt svår och som kommer bli tuff för laget, men så klart så hoppas man på att kunna skrälla lite här och var och överraska i gruppspelet.
Hur långt det sedan räcker får vi vänta och se.

I första omgången väntar svårspelade Mullsjö AIS på bortaplan, i Nyhemshallen.
Mullsjö har alltid varit starka i sin hemmahall och det är inte många lag som hämtat hem poäng därifrån genom åren.
Men vi hoppas att JAS utvecklingsgruppen är väl förberedda på vad som komma skall och vi vet också att truppen och laget under hela sommaren och försäsongen skolats i allt från den fysiska statusen till taktiska och tekniska utvecklingsdetaljer samt också teoretiskt fått jobba extra med sitt kunnande gällande grundidéer i spelet med mera.
Så vi kan alltid hoppas att detta gett effekt. Om inte annat så får vi reda på det redan idag, fredag 25 september.

Fristad GOIF/Rydboholms SK JAS FanPage tog sig ett samtal med säsongens lagkapten, Rasmus Larsson, för att lyssna på hans tankar inför kvällen seriepremiär.

Dags för seriestart i JAS serien. Hur har du upplevt din grupps försäsong, träningar och hur har ni fått ihop det inför starten?

-Lång försäsong men mycket nyttig och välbehövlig sådan. Känns som att vi är mycket starkare fysiskt i år än vi tidigare varit. Bra träningsnärvaro också hela tiden, vilket är roligt för de ökar gruppens lagmoral men även konkurrensen och nivån i allt vi gör. Känns som vi faktiskt är mycket väl förberedda inför seriestarten.

Nytt för denna säsong har varit att ni byggt ännu mer på taktikutveckling med bland annat en GameBook i fokus. Men även en Players Profile där varje spelare kan följa sin egen tekniska och taktiska utveckling.
Hur tror du detta kan och har förbättrat er?

-Det känns väldigt utvecklande och bra för det har gett oss en större insyn i vad vi gör. Det är bra att alla kan följa sin egen utvecklingskurva och få tips och tankar kring vad man själv kan utveckla hela tiden, och se resultat i det man har utvecklat.

Ni börjar mot Mullsjö AIS borta och har ju hamnat i en otroligt svår grupp.
Hur tänker du kring detta?

-Vi vet att det är en svår grupp och att motståndet kommer vara tufft men vi kan ju inte annat än gå in för att vinna varje match. Vi kan överraska och jag tror verkligen vi har det som krävs för att vinna varje match, allt handlar om taktik, fokus och rätt inställning. Det är ju också ett måste att tro så annars är det ingen idé vi spelar. Målet är ju så klart att kunna överraska lag i serien och inta en bra placering. Sedan vill man ju alltid gå så långt som möjligt så varför inte slå ut några av dem bättre lagen redan i gruppspelet, avslutar lagkaptenen Rasmus Larsson.

Rasmus själv har varit borta en kortare period för en skada som inträffade under ett pass på innebandygymnasiet. Men det ska inte vara någon större fara med honom, men som försiktighetsåtgärd så startar Rasmus på bänken och får heja på sina lagkamrater som start.
Ett inhopp är ju inte helt omöjligt och både Rasmus själv och laget, samt den publik som följer laget, vet ju vad han kan så vi lär få se massa mer utav honom under säsongen. Var så säkra!

Ni som inte har möjlighet att vara på plats denna fredag 25 september i Nyhemshallen kan faktiskt följa matchen via lite uppdateringar på Facebook och Fristad GOIF/Rydboholms SK JAS FanPage.
Här kommer det ges uppdateringar via kommentarer, så in där och följ matchen också så klart.