JAS Utvecklingsgruppen: Tankar inför säsong 2019-2020
2019-09-13 14:57
Det unga JAS Utvecklingslaget laddar inför matchen mot Säven BK i Nårungahallen (Seger 6-2). FOTO: Privat
Fristad GOIF/Rydboholm SKs JAS Utvecklingslag säsong 2019-2020 bygger på ett litet annorlunda koncept än tidigare och man har lite andra mål och riktlinjer i hur man vill jobba och vad man vill uppnå med säsongen.

Truppen säsong 2019-2020 är ett mycket ungt lag där merparten utav spelarna kommer att vara födda 2003, vilket så klart gör att det kommer att bli en tuff säsong, mycket tuff sådan, för JAS Utvecklingsgruppen.

De stora målen är inte att slåss för en slutspelsplats eller vara med i toppen utav tabellen utan det kommer att handla mer om att bygga innebandyspelaren, utveckla det individuella tekniska och taktiska spelet för varje spelare i truppen samt att spelförståelsen också skall öka för varje individ.

Nedan följer några mål och riktlinjer som JAS Utvecklingsgruppen kommer att arbeta emot och med under säsong:
*4 stora orden i JAS Utvecklingslagets Prestationsprofil: Energi , Vilja , Inställning, Målmedvetenhet
*Utvecklingsmål under säsong: Få varje spelare att öka sin tekniska och taktiska förmåga samt förståelse för spelets idé och olika lösningar. Att nyttja varje spelares speciella kvaliteter så mycket som möjligt.
*Nycklar: Stärka taktiska och taktiska förståelsen kring beslutsfattningsspelet duellspelsutvecklingen samt Give & Go momenten.
*Matchmål: Att varje match kunna utveckla och lära sig några olika specifika taktiska delar och samtidigt våga arbeta mot delmålen som kommer sättas inför varje match.

Tränare för gruppens spelare, Micael Svensson,  säger så här om säsongen:

Du kommer att vara utvecklingsansvarig för gruppen under säsong 2019-2020, men har också ett uppdrag i Pixbo Wallenstam , hur kommer detta att fungera?
-Jag arbetar i Pixbo Wallenstam med elitfokus på spelarutveckling och kommer att leda träningspass som skall forma den så kallade innebandyspelaren extra samt utveckla individens tekniska och taktiska spel. De så kallade talangerna skall utvecklas individuellt i jakten på att bli SSL spelare på allvar och framtida stjärnor i Pixbo Wallenstam. Ett riktigt roligt, inspirerande och utvecklande uppdrag och på det sätt Pixbo nu arbetar är något jag gillar, mkt kloka personer som formar detta faktiskt och det kan nog bära frukt rejält i framtiden.
Uppdragen kommer inte att ta energi av varandra , uppdraget jag har i Pixbo och uppdraget jag har i Fristad GOIF/Rydboholms SK JAS Utvecklingsgruppen.
Den roll jag har i JAS Utvecklingsgruppen här på hemmaplan bygger ju faktiskt lite på några samma punkter som det jag arbetar med i Pixbo, framförallt då att arbeta med att forma bra och utvecklande träningar som ger varje spelare så mycket som möjlig individuell utveckling. Även om just nivåerna är olika.
Båda uppdragen är otroligt roliga och jag trivs mycket bra med dessa två sakerna faktiskt.

Hur ser du på JAS Utvecklingsgruppens säsong 2019-2020?
-Det kommer att bli en riktigt tuff säsong för killarna, men detta är de också medvetna om. Vi är i ett helt annat läge än förra säsongen då vi arbetade mot att försöka överraska och ta en kvalplats till slutspelet. Nu är det mer fokus på delmål match till match och vi kommer få strida i varenda match för att hålla nere siffrorna och faktiskt kunna störa vårt motstånd.
Vi vet att vi inte kommer att vara ett topplag ,och heller inget tippat mittenlag från start, men vi vill gärna försöka bevisa i varje match att vi hela tiden tar steg framåt. Och vi hoppas på att ha ngr eller något lag efter oss när säsongen är över och att vi ändå kan säga att vi hade en säsong som gav oss en riktigt bra utveckling.

Kan du precisera mer hur du tror att det kommer att gå i serien och hur du ser på ert motstånd:
-Som sagt så är det många tuffa lag i serien och det kommer "bli åka av" för oss i många matcher. De unga killarna vi spelar med måste verkligen alltid kunna spela på 100% för att få med sig något, gör vi inte det kommer det rinna iväg tror jag. Därför viktigt att vi alltid är laddade på rätt sätt, har rätt inställning och tror att vi alltid kan prestera till max just den dagen som matchen spelas.
FBC Lerum Utveckling kommer att vara otroligt starka och ser dem som en utav favoriterna ihop med Hovslätt och Fagerhult Habo IB/Mullsjö AIS att ta sig vidare till slutspelet. Alla dessa tre lag har massor utav kvalité och spelare som är otroligt bra. De kommer bli svårt att rubba dem, om man nu ska vara riktigt ärlig.Vara IBKs 01 kull och även flera 02 spelare är också starka i sitt tekniska spel och de kan faktiskt överraska tror jag i många matcher och vill det sig kan de faktiskt vara med i toppen och slåss om en kvalplats. Även Östra SK blir intressanta då de fått en del spelare från Jönköping IK, och sedan har vi ju då Jönköping Ungdom som alltid har starkt Juniorallsvenskalag.
Det kommer väl bli Fristad GOIF/Rydboholm SKs JAS Utvecklingslag samt Borås IBF Thunders och IBK Alingsås som får kampera om att försöka överraska de som som tippar serien att man inte är ett bottenlag. Kan nog bli kul och bra matcher oavsett i detta års serie, framförallt utvecklande och lärdomsrika.

Hur tippar du serietabellen , er grupp 2019-2020?
-Hoppar gärna över att tippa serien faktiskt utan låter lagen få bevisa i stället när väl spelet drar igång vart man står någonstans.

/Fristad GOIF