Uppdaterade riktlinjer för träning och match
2020-09-28 12:51
Allmänt

Fristad GoIF har som arrangör ansvarar för att inte äventyra hälsan för våra utövare eller övriga samhället. Att vi som förening kan ta ansvar och genomföra våra arrangemang på ett säkert sätt är viktigt för vår trovärdighet och legitimitet. Eftersom förutsättningar för olika delar av vår verksamhet ser olika ut och spelplatserna i tävlingsverksamheten varierar måste vi alla hjälpas åt att hitta de bästa och säkraste lösningarna vid varje tillfälle. Fristad GoIF innebandy följer beslut och rekommendationer från Svenska innebandyförbundet och myndigheter. Osäkerheten är stor och nya beslut och rekommendationer kan komma med kort varsel och sektionsstyrelsen uppmanar alla att hålla sig uppdaterade om myndighetsbeslut eller rekommendationer ändras.

För idrottsaktiviteter, som inte kan bedrivas utomhus, gäller de allmänna råden för

inomhusaktiviteter, liksom Folkhälsomyndighetens allmänna råd samt generella råd i

övrigt. Föreningar i Sverige har även i fortsättningen en skyldighet att verka för minskad

spridning av covid-19. Det innebär bland annat att vi som förening ansvarar för att vid aktiviteter som vi arrangerar skapar utrymme för att undvika trängsel, ska erbjuda möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten. Alla personer har ansvar för att hålla avstånd och undvika stora folksamlingar.

Träning

För dig som ledare innebär det att:

• Aktiva och ledare ska få information om att de ska stanna hemma om de känner minsta symtom eller på annat sätt inte känner sig helt friska.
  •  Vistas i arenan så kort tid som möjligt och byt gärna om hemma.
  •  Uppmana föräldrar eller andra att inte uppehålla sig i arenan under träningen.
  • Tvätta och sprita händerna ofta.
  •  Lämna avbytarbås och omklädningsrum rent och snyggt.
  •  Uppmana deltagarna att byta om hemma.
  • Undvik kollektivtrafik om det är möjligt.

För dig som spelare innebär det att:

• Stanna hemma om du känner minsta symtom eller på annat sätt inte känner dig helt frisk.
  •  Vistas i arenan så kort tid som möjligt och byt gärna om hemma.
  •  Tvätta och sprita händerna ofta.
  •  Undvik fysisk kontakt som inte är en nödvändig del av spelet.
  •  Drick inte ur andras vattenflaskor.
  •  Använd inte andra spelares utrustning.
  •  Lämna avbytarbås och omklädningsrum rent och snyggt.
  •  Undvik kollektivtrafik om det är möjligt.

Match utan publik

Samtliga matcher, med undantag för våra representationslag, ska till vidare spelas utan publik. När vi spelar match i Fristadshallen utan publik är det inte en offentlig tillställning. Därmed gäller inte förbudet för offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare för dessa. Däremot ska arrangemanget genomföras i enlighet med Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer. Det innebär att den som är sjuk, även med milda symtom, inte ska delta i några aktiviteter utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Om någon deltagare insjuknar under träning eller match ska de gå hem direkt. Som ledare ska du uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter aktiviteter och inte dela vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv och se till att det finns möjlighet till handtvätt eller handsprit och uppmana till god handhygien.

Du som ledare är ansvarig för att kommunicera att matcherna tills vidare spelas utan publik vilket innebär att även föräldrar och andra anhöriga undanbeds vid matcherna. Det innebär att vi ska vara restriktiva med publik men att våra motståndares föräldrar, som kört sina spelare till matchen får sitta på läktaren under förutsättning att de går in samtidigt som sitt lag och gärna sprida ut sig på läktaren men undviker kontakt med funktionärer och spelare.

Se till att Svenska innebandyförbundet rekommendationer följs, informera gästande lag och domare vad som gäller för ert arrangemang och utse en ansvarig som ser till att det efterlevs.

Detta inkluderar:

• Informera aktiva, ledare och funktionärer om att de ska stanna hemma om de känner minsta symtom eller på annat sätt inte känner sig helt friska.
  •  Begränsa antalet funktionärer så långt som möjligt vid arrangemanget, tex bör sargvakter ej användas.
  •  Inga personer som är 70 år eller äldre, alternativt tillhör en riskgrupp, bör delta som funktionärer eller på annat sätt.
  •  Se till att lagen och domarna kommer olika tider till Fristadshallen.
  •  Minimera all onödig kontakt mellan deltagarna före, under och efter matchen.
  • Deltagarna bör om möjligt byta om hemma.
  •  Se till att eventuella omklädningsrum är åtskilda och att lagen hamnar så långt ifrån varandra som möjligt.
  • Håll rent i omklädningsrum/domarrum och på toaletter samt fyll på med tvål och handsprit.
  • Ge möjlighet för funktionärer, lag och domare att tvätta/sprita händerna direkt vid ankomst till arenan, samt vid avfärd från arenan.
  • Se till att avbytarbås, sekretariat osv städas av ordentligt före och efter match.
  • Närvarolista på samtliga deltagare/funktionärer som ska delta ska upprättas i förväg och kompletteras med eventuellt ej föranmälda när dessa anländer. Denna lista ska sparas för att kunna redovisas om behov av smittspårning uppstår.

Match med publik

Representationslagen dam och herr kommer spela sina matcher med en publik på max 50 åskådare. Vi räknar inte med att sälja några biljetter externt utan varje spelare samt ledare i herr- respektive damlaget kommer erbjudas två biljetter. Därefter kommer eventuella biljetter erbjudas våra medlemmar i Fristad GoIF. För att kompensera för det intäktsbortfall som begränsningen om max 50 åskådare innebär kommer priset för samtliga biljetter att vara 100 kronor.  I övrigt gäller samma förhållningsregler som vid match utan publik.

Vi jobbar för att kunna erbjuda livestreaming och återkommer med information så fort det är klart.

2023-08-29 19:24
Lapp på luckan2023-04-05 10:47