Föreningsdomarutbildning för 9 manna och 11 manna domare!
2020-01-29 10:47

Info ang föreningsdomarutbildningen!

Denna utbildningen kör vi på hemmaplan på Hedens IP i Klubbhuset och är för 9 manna och 11 manna.

Vi återkommer lite senare med en utbildning för er som bara dömer 7 manna.

Kan ni inte denna kursen som är onsdagen den 11 mars kl 18.00,  så får ni givetvis gå i Sjömarken den 12 mars eller den 17 mars i Byttorp.

Fristad GoIF står för alla våra medlemmars anmälningsavgift för domarkursen.

Ni måste anmäla er senast den 8e mars, anmälan gör ni genom att maila david@fristadgoif.se helt enkelt så får ni en separat inbjudan någon dag före som påminnelse.

OBS kursen är även öppen för föreningsdomare från andra föreningar  t ex Sparsör, Borgstena mm.

Info från Västergötlands fotbollsförbund nedan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hedens IP, Fristad

Slutdatum

Antal platser

Avgift

Utbildningsansvarig

Alban Mustafa, Albanmustafa87@gmail.com

Första anmälningsdag

2020-01-27

Sista anmälningsdag

Instruktör

Beskrivning

När föreningarna anmäler lag till seriespel för barn- och ungdomar måste ni också säkerställa att ni har domare till era hemmamatcher. VFF tillsätter domare ner till och med 16 år (div 2 på flicksidan och div 4 på pojksidan). Till resterande matcher måste er förening se till att det finns utbildade domare.

Inför varje säsong tillkommer det nya regler. Givetvis påverkas inte vi av allt på vår nivå, men det är viktigt att Utbildning / Fortbildning genomförs inför varje säsong och att man tar del av vad det står i Regelboken samt SvFF:s Spelregler för barn- och ungdom för 5-, 7-, 9;9 om man ska döma. I boken Spelregler för barn och - ungdomsfotboll finns en del pedagogiska rekommendationer för att hjälpa spelarna att lära sig idrotten fotboll, som är viktiga att känna till om man dömer på de olika nivåerna. Det hela kompletteras med videoklipp på nya utbildningsplattformen som SvFF har tagit fram.

Inför 2020 års säsong kommer VFF att bjuda in till ett 20-tal föreningsdomarutbildningar riktade mot 11;11 och 9;9 ute i distriktet. Utbildningarna genomförs ”kommunvis” utifrån hur många lag som var anmälda i området 2018. Utbildningarna kommer att innehålla teori och praktik under tre timmar.

Vid utbildningen får deltagarna Spelregler för barn- och ungdomsfotboll, Visselpipa, Röda/Gula kort samt länk till Spelregler för fotboll.
Länsförsäkringar är med och bidrar till utbildningen.

Frågor runt Föreningsdomarutbildningen för 11;11 & 9;9 besvaras av Alban Mustafa och Ulrik Hedfjärd.

Nytt från 29 april.2021-05-10 11:56
Ungdomsavslutning 2020!2020-09-21 10:39