Coach M: Tankar direkt efter match, Del III
2020.10.11
Idrottshuset Jönköping, Nya A-Hallen

Hovslätt IK - Fristad GOIF/Rydboholms SK  6-2

Då har man kommit hem till mitt Casa Del Theodore igen, detta efter en lång och sen innebandydag.
En dag som startade i Fristadhallen 13:50 och som avslutades genom att ”stämpla ut” från Idrottshuset i Jönköping , och nya härliga A-hallen , strax efter 21:00.

Man har fått lite tid att varva ner här hemma nu, tjöta lite med familjen. (Och katten) samt svarat på några mail och messenger meddelanden.

Så nu tar jag mig an att försöka bjuda på lite tankar igen, detta från vår tredje match i denna tuffa JAS serie som vi hamnat i.

***

Åter en tuff match på spelschemat för JAS utvecklingsgruppen då det vankades sen bortamatch i Jönköping mot Hovslätt IK.
Att det skulle komma att bli tufft visste vi ju på förhand, detta då Hovslätt räknas in som det lag som ska hota Pixbo Wallenstam IBK om seger i denna grupp.
Och att de till och med i mångas munnar även är en kandidat att gå till ”slutspelsfinal” och den så kallade innebandyfesten.

Men vi startar faktiskt matchen bra, även om motståndet, hemmalaget Hovslätt IK, ibland får till några rejält vassa spelvändningar.
Något vi också visste om och varnade om innan matchen på vår taktiska genomgång innan matchstart.

Tycker att hur vi ”viker ner” motsatt sidas forward i försvarsspelet , hur vi låser ficka till ficka diagonalen samt hur vi snabbt kommer in i bollbana är lysande under första delen av inledande perioden.
Så detta måste jag ändå plussa en dag som denna.

Sedan i 10:e matchminuten så gör motståndet tyvärr 1-0 på ett avslut som vi faktiskt kanske borde ha stoppat.
Men det är lätt att vara efterklok och situationen som uppkom vid målet är svår att lösa markeringsmässigt.
2-0 kommer sedan också innan reduceringen 2-1 via Albin Abrahamsson, snyggt framspelad av Rasmus Larsson, är ett faktum.

Så när väl periodsignalen strax ska förkunnas och matchklockan ljuda , och vi så klart bara ska låta tiden rulla ut, så bjuder vi i stället hemmalaget på ytterligare ett läge och så får de också 19:34 även sätta 3-1...... grrrrrrr och så onödigt!

S L A R V enligt mig och i dessa skeden MÅSTE vi nu ta in att vi verkligen måste lära oss vad ”döda tid” stå för och förstå vikten utav just den beskrivningen.
Det betyder så mycket att inte ge motståndet sista chansen i perioden.
Och ALLTID tänka så!

Låt det vara vår läxa nästkommande vecka och att vi alla spelare inte får ”skolka” från att nu ta in detta!

***

Period 2 är sedan en period jag faktiskt tycker vi gör det otroligt bra taktiskt.
Detta i hur vi löser olika delmoment , vilka vi även brutit ner på en del träningar som övningar och jobbat med.
Framförallt i positioneringsspelet och på sättet vi tar vår backchecking och tydligt intar de olika roller vi ska.

Vi skapar också en hel del bra spelvändningar och får till några riktigt bra avslut, där bland annat ett tar på målvaktens ben, ut på stolpen och upp i ribba. Och man kan ju i det läget undra hur det ens är möjligt att bollen inte går i mål!

Flera fina spelkombinationer utmynnar i bra anfall och offensiva lägen och perioden var jag nöjd med , ja fram till det är ”nästan slut” då vill säga.

Återigen kort om tid kvar av perioden och ännu en gång värderar vi inte situationen bra.
I stället för att få med sig den goa feelingen av resultatet i perioden , 0-0, så släpper vi i stället in ett mål, 4-1 med endast 21 sekunder av perioden.
Vi har boll och ger bort den till motståndet.

Och där blev jag faktiskt riktigt galet frustrerad.
Något jag även talade om för grabbarna i omklädningsrummet i periodpaus.

Alla vet egentligen vad vi vill göra, vad vi ska göra men när väl situationen uppkommer så är det tuffare att behålla det lugnet.

Men som jag skrev tidigare, låt det bli till en läxa att lära som vi inte skolkar ifrån att plugga på.

”Lärdom är vishetens sätt att skapa vinnare” får vi helt enkelt se det som!

***

Period 3 så ser det väl också godkänt ut i början förutom att motståndet tyvärr enkelt i sjätte minuten får sätta 5-1 målet.
Snyggt hela vägen från början till slut av Hovslätt men samtidigt aningen vekt utav oss vitklädda JAS utvecklingskillar.

Vi spelar upp oss sedan efter målet igen och börjar åter under en del faktiskt fortsätta att våga hänga kvar i offensiva zonen samt att vi även bjuder på bra bolltransportspel och några rejält fina hot med avslut också.
Så vi skapar ändå en del även här.

Som helhet får vi väl ändå ärligt känna oss besegrade och på något sätt så var det ju inte helt orättvist en kväll som denna att hemmalaget Hovslätt IK faktiskt vann matchen.

Och visst är Hovslätt också ett riktigt bra innebandylag men känner också att vi borde kunna maxa ur oss lite mer, ta fram den där sista växeln ytterligare och faktiskt ge lite mer av oss själva, alla.

Vi ska ändå inte klaga en kväll , sen natt och ny dag har det visst blivit, som denna då många saker också så klart var riktigt bra.
Men vi vill mer, alltid mer och mer ska vi visa att vi kan.!

Det är nu också de delarna vi ska plocka fram dessa kommande veckor och då återigen visa att vi kan spela in fler viktiga poäng, och åter hamna tillbaka på vinnarspåret också igen.

Nu tackar vi för denna match med andra ord och åter blickar framåt .... mot nya poäng, nya mål och nya härliga prestationer.

Matchens vinnarskalle:
Simon Larsson & Albin Grönlund

Matchfakta:

Hovslätt IK - Fristad GOIF/RSK  6-2

PERIODSIFFROR: 3-1, 1-0, 2-1
SKOTTSTATISTIKEN:  28-20  (10-6, 8-6, 10-8)
TAGNA AVSLUT (I täck/utanför): Totalt = 18st
(Endast våra egna räknade)
TÄCKTA SKOTT (I egen zon): 7st, 8st, 6st

BlueGreen Stars:
3 Stjärnor: Simon Larsson / Albin Grönlund
2 Stjärnor: Albin Abrahamsson